A földmérésben sem elhanyagolható képesség a tökéletes finommotorika

Ahogy vannak focistafeleségek, ugyanúgy vannak földmérő feleségek is. Eddig még sosem beszéltem róla Nektek, de én is egy földmérő felesége vagyok immáron 6 csodálatos éve. Geodéta feleségként soha sehol nem tévedünk el, a férjem egy élő GPS. Sőt, a házvásárlás során is tökéletesen ki lett mérve a házunk alapterülete, a szobák alapja, valamint a telek is, megosztva a veteményesre és az udvarra. Nem fényezem tovább az én kedvesemet, de mondanom sem kell, hogy a falfestés is gördülékenyen ment, hiszen minden szinte cm2-re pontosan ki lett számolva, így nem adódott semmi nehézségünk. Mind a falfestés, mind pedig a tapétázás tökéletesen sikerült. Nos, igen jól jön minden helyzetben, ha van egy földmérő a háznál.

Amennyire jól ért a férjem a szerkesztéshez és a tervrajzokhoz, annyira utálja az én drága kisfiam a színezést. Pedig annyira hasonlítanak egymásra kívül-belül. Nos, ebben az egyben egyáltalán nem. Tovább megyek: ceruzát sem szívesen fog a kezében, jobban preferálja a vastag zsír-és táblakrétákat. Az udvaron is rendszeresen a vastag aszfaltkrétát veszi kézbe. Nem csodálom, sokkal egyszerűbben és szabadabban lehet rajzolni egy ilyen eszközzel, mint egy vékony ceruzával. Ami a hab a tortán, hogy a színezéstől pedig egyenesen irtózik. Emiatt az óvodában rendszeresen elővesznek. De mit tehetnék, ha ennyire utálja?

Közeledve az iskolához azonban ez nem túl szerencsés, hiszen a helyes finommotorika kialakulása nagyon fontos az írástudás elsajátításában is. Mivel ebben még bőven van fejlődni való számára, utánanéztem annak, hogy hogyan tudnám segíteni a finommotorika tökéletesítésében. Rögtön rá is találtam egy finommotorika fejlesztéssel foglalkozó oldalra, mely a gyerekek szemszögéből, a koruknak megfelelő tudást előtérbe helyezve gondoskodik a képességfejlesztésről.

finommotorika
finommotorika

Nagyanyáink korában elterjedt volt, hogy vastag irónnal, óriási, kiterített papírra tanultak írni a gyerekek. A palatáblák és a kréta képe sokunk szeme előtt megjelenik, ha általános iskolai kötelező olvasmányaink tartalmára gondolunk. Bár ma már elég retronak tűnik, valójában az volt a helyes. Az írásoktatás manapság kapkodva, a gyerekeket siettetve zajlik, rákényszerítve őket arra, hogy apró sorok közé ékeljék be a betűket. Mindez teljesen ellentmond az életkorukkal megszerezhető és jó esetben meg is szerzett képességeknek. A finommotorika egy első osztályos gyerek esetén egyszerűen nem lehet olyan fejlett, hogy ezt kivitelezni tudja. Ezáltal az írása és az ezzel járó mozgás is görcsös, erőltetett lesz. Ami ráadásul a későbbiekben könnyen számos probléma forrása lehet.

Nem szabad azonban kétségbe esnünk nekünk, szülőknek. Hiszen a finommotorika 5-7 éves korban kiválóan fejleszthető és megfelelő gyakorlatok alkalmazásával ugrásszerű előrehaladás érhető el rövid idő alatt. Ebben az életkorban erősödnek meg a kéz izmai, ekkor alakulnak ki azok az agyi idegpályák, melyek a finom-mozgásokért felelősek. A kéz és az ujjak összerendezett mozgása elképzelhetetlen agyi idegrendszeri fejlettség nélkül. A megfelelő idegrendszeri fejlettségi szint a finommotorika kialakulásának feltétele. Nemcsak az írás múlik ezen az érettségen, ugyanis a nagymozgások (úgy mint az ugrás, a futás, a dobások), az egyensúlyérzék, a szem és a kéz összehangolása mind-mind úgy valósulhatnak meg, hogy a gyerek rendelkezik egy adott agyi érettségi szinttel. Olyan mértékű fejlettséggel, ami ehhez szükséges.

A szilvia-logopedia.hu oldalán olyan kiadványokat vásárolhatunk, melyek játékosan fejlesztik a gyerekek finommotorikáját úgy, hogy a tanulás nem kötelesség, hanem szinte játék lesz. A könyvekben nem a klasszikus betűírást lehet elsajátítani, hanem szórakoztató, vidám feladatokon keresztül valósítható meg a gyerekek finommotorikai fejlesztése. A szakszerűen felépített tartalomnak hála nemcsak a finommotorika fejlesztődik, hanem ennek hatására számos más terület is. Így javulnak a matematikai képességek, a kognitív funkciók, a logikája, a rendszerszemlélete is. Számos olyan tulajdonságban és képességben erősebb lesz, melyek hatékonyan hozzájárulnak ahhoz, hogy könnyedén, gördülékenyen vegye majd az akadályokat nemcsak az iskolában, de az életben is.

A kötet könnyen megoldható, követhető, otthoni gyakorlásra alkalmas. A használatához nem kell szakképzett pedagógusnak lenni, mi szülők is bátran belevághatunk gyermekünkkel a játékos feladatok megoldásába, hiszen biztos, hogy sikert aratnak majd a művek. Gyermekünknek nemcsak sikerélménye lesz, de az írás/alkotás szeretetével is megismerkedhet majd. Óvónők, pedagógusok is előszeretettel alkalmazhatják óvodai csoportjaikban, hiszen számukra is hasznos lehet és rendkívül jól jön a kis tanoncoknak az iskolai felkészülés során.

A finommotorika fejlesztését célzó könyv nem egy egyszerű, szokásos feladatokkal teli füzet. Annál sokkal, de sokkal több. Mintegy 160 színes, gyönyörű oldalon keresztül vezeti végig a gyerekeket az írás művészetén úgy, hogy ők ezt észre sem veszik. Grafomotorikai képességeik így észrevétlenül, mégis célzottan javulnak. Ráadásul a különböző adottságokkal és képességekkel rendelkező gyerekek között is differenciál, így ki-ki saját gyerekéhez mérten tudja kiválasztani a megfelelő feladatokat.

Amennyiben a grafomotorikai képességek nem alakulnak ki megfelelően és a betűk kanyarítása görcsössé válik, abban az esetben az erőlködés sokáig tart majd, akár 4-5. osztályos korig is megnehezíti a gyerekek életét az, hogy nem megfelelő a finommotorika képességük szintje. Szerencsére ez könnyen elkerülhető a szilvia-logopedia.hu oldalon található kiváló könyvek használatával. Én máris megrendelem az erről szóló szuper kis könyvet, hiszen az én kisfiamnak is szüksége van a fejlesztésre. Így szívből ajánlom minden hasonló problémával küzdő szülőtársam számára!

A könyvvel egyidőben érdemes beszerezni a párját is, melynek már a címe is borzasztó kedves. Míg előbbi a finommotorika fejlesztéséhez járul hozzá, utóbbi a logika, gondolkodási képességek fejlesztését célozza. Mindkét könyv tökéletes minőségben áll a gyerekek rendelkezésére, bátran lehet nyúzni, lapozgatni őket, nem fognak kárt szenvedni. Ezeknek a köteteknek minden kisgyerek polcán ott kellene ékeskednie, hiszen nincs olyan gyerkőc, akinek ne lenne szüksége gyakorlásra. Akár gyengébb, akár pedig erősebb finommotorika képességekkel rendelkezik valaki, az áttekintés és az ismétlés senkinek sem árt. Főleg, hogy a kötet új szemszögből közelít rá a dolgokra, új megvilágításba helyezi az eddigi ismereteket.

Biztos vagyok benne, hogy a kisfiam finommotorika fejlesztése is hamarosan meg fog oldódni, főleg ezekkel a csodálatos könyvekkel. A férjem ahogy hazaérkezik a földmérésből, egyeztetek vele a könyv rendeléséről. Hiszen tudjátok, egy földmérő szereti az irányítása alatt tartani a dolgokat. Folyton ragaszkodik a rendszerhez, a pontos méretekhez és a számokhoz. Ugyanígy gondolkozik a pénzügyekről is, így jaj nekem, ha a tudta nélkül rendelek bármit is. Még akkor is, ha az egy finommotorika fejlesztésre szolgáló könyv.

Amíg nem kézbesítik számunkra a kötetet, szólok a férjemnek, hogy vonja be a kisfiunkat földmérések során keletkező változási vázrajzok megalkotásába. Nemcsak közös időtöltés együtt, de még a munka haladásához is tevékenyen hozzájárulnak majd. Másrészt pedig hátha megtetszik neki is és ilyen módon is gyakorolhatja a rajzolást. Az én geodéta férjemnek már úgyis minden csípőből megy!